Jag har spelat "Game Dev Story" i några dagarna nu utan att kunna släppa spelet i sikte. Och vad jag måste säga är att skaparna eller utvecklarna bakom detta fenomen, som det Faktiskt är. Att utvecklarna har lyckats skapa ett roligt spel utan gränser till tristess.
Vad man helt enkelt ska göra är att utveckla spel, bra spel dessutom för att få fans. Fans är viktiga för din spel studios framtid.
Du är VD'n för din egen spel studio. Så vad du gör är att anställa nya medarbetare och sedan träna dess för högst potential.
Det finns olika jobb för var och en som t ex. Writer. Deras jobb är att skriva bra berättelse till spelet. Sedan Designer som utvecklar grafiken och så vidare. Och dessa kan stiga i 5 nivåer. Vi kommer till detta snart.
Sedan ska självklart dessa ha betalt vilket de får en gång om året. Så det gäller att plånboken är tjock vid det laget om du har dyrare anställda som kräver mer i lön.
Desto dyrare en anställd är desto högre nivå och bättre är dem. Och nu till nivåer. Det finns 5 nivåer. Du använder "Hardware" (hårddiskar) för att få upp nivån på dina anställda. Hårddiskar får du igenom spelets gång.
Det finns andra sätt att tjäna pengar och/eller hårddiskar. Och det gör man igenom att ta "Contracts". Och detta kan du bara göra om du inte har något projekt för tillfället.
Och sedan kan du öka din anställdas egenskaper igenom att betala t ex för konserter så får dina anställda mer erfarenhet i musik.
Och vad du ska göra är att göra en stor säljare till spel. Game Dev Story ingår i Game Center så att det fin achievments.
Det finns ett evenemang som skall föreställa E3. Och där får du välja om du inte skall komma som är helt gratis. Eller om du inte ska hyra någon alls men ändå vara där till exempel.
Försök slå rekord varje år så får du flera fans. Mitt rekord just nu är 98 000 personer.
Sedan finns det prisutdelningen som sker på slutet på varje år. Det finns 3 kategorier men det som är störst är "Grandprice" som jag vunnit två gånger. Men det var inte något som var lätt.
Jag är mest glad över att jag har fått chansen att vinna priset en gång överhuvudtaget.
Dina konkurrenter uppgraderar ibland sina konsoler till nyare och bättre och sedan försvinner de gamla. Du tar betalt för en licens precis som i verkligheten. För att få göra spel till just den konsolen.
Och man ska längre fram få göra en helt egen konsol men detta är inget jag själv fått uppleva ännu. Kanske måste jag fortsätta och få fler Grandprice's tills jag kan anställa en "hardware engineer".
Det är något som behövs för att kunna göra en egen konsol. Men du tjänar pengar på att göra spel till andras konsoler. Desto mer pengar du har. Desto mer kan du offra för att få ditt spel bra.
Det finns något i spelet som heter boost och boost köper du av en försäljare som kommer efter några dagar 5 tror jag det var. Och du kan köpa 3 stycken saker sedan måste han gå till andra kunder, säger denna man.
Beroende på hur många hårddiskar du har så kostar varje boost mer. Från 30 och uppåt. Och desto mer det kostar desto bättre boost får du. Du använder boosten till dina spel.
Detta är mycket användbart när du gör spel. Dina anställda brukar också fråga om dom kan få uppgradera till exempelvis grafiken eller musiken.
Du kan också välja om du vill hyra någon annan när du kommer till musiken till exempel. Om du inte har någon musiker så får du hyra någon och även om du har en så kan du välja detta. Det kanske visar sig att alternativet är bättre än din anställda.
Och när du har mycket pengar så kommer du välja detta. Något du också bör tänka på är att dina anställda har vis energi och om den är slut så går de hem för att några dagar sedan (sekunder i realtime) kommer de tillbaka.
Det kan göra att du inte lyckas maximera ditt pågående projekt. Men du kan köpa en flaska som innehåller något som göra att dina anställda återställs så de inte behöver gå hem.
Samma man man köper boost ifrån. Du kan även köpa ett föremål som byter dina anställdas jobb genre ifrån exempelvis musiker till hacker.
Mycket användbara föremål. Du ska ifrån tid och tid anställa bättre och dyrare anställda för att de dyrare har mer energi.
Något som också är att på peka är att om ditt spel får "Hall of Fame" så kan du göra ett uppföljare på detta spelet. Och du behöver minst mer än 30 poäng.
Varje gång du gör ett spel så skriver 4a tidningar om spelet och poängen är allt som allt 40 om alla tidningarna ger spelet en 10a.
Jag har ett antal gånger fått 39 poäng och det är två av dessa som fått "Grandprice".
Dina fans blir också äldre och då förlorar du fans eftersom en del fans som är äldre än 60+ räknas bort som avlidna och då kommer nya och yngre spelare som precis börjat det underbara livet.
Jag tror all denna texten förklara precis vad Game Dev Story är för ett spel och att det är ett kul sådant får du bara redo på om du spelar det.
Det kostar 15 kronor på App Store och det är om något ett vettigt pris för ett spel av kvalité värt minst 100 kronor.
- Posted using BlogPress from my iPod Touch Gen 4
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar